1. Dialogul

7290
vizualizari

Dialogul este o conversatie concentrata intre client si coach si este unul din elementele de baza ale procesului de coaching. Impreuna, clientul si coach-ul au un dialog despre subiectele de explorat prin coaching, despre idei, conceptii, sentimente, oportunitati, obstacole si solutii.

Dialogul trebuie sa fie deschis si sincer, pentru a putea cladi un fundament de incredere reciproca.

Dialogul sta la baza parteneriatului de coaching.

2. Ascultarea activa a coach-ului

In general, 60-80% din durata unei sedinte de coaching implica ascultarea clientului de catre coach.

A asculta clientul inseamna pentru mine ca si coach sa-mi folosesc aptitudinile de a observa si de a-mi aminti aspecte sau tematici legate de subiectul respectiv, de a pune intrebari relevante, stimulative si de  a ajunge la unele concluzii.

Scopul principal este de a intelege cu adevarat punctul de vedere al clientului, felul in care gandeste si simte si modul in care “se misca lumea lui”.

3. Lucrul pe agenda clientului

Coachingul este diferit de alte relatii 1:1, este o situatie in care coach-ul nu are agenda proprie, un program prestabilit pe care sa il ofere clientului ca pe o pastila. Coachingul incepe si se termina cu agenda clientului. Deoarece coachingul se refera la schimbare iar clientii vin la coaching pentru ca vor sa-si schimbe vietile si sa obtina rezultate care demonstreaza ca schimbarea a avut loc.

Clientii isi cunosc viata intr-un mod in care coach-ul nu va ajunge niciodata sa o cunoasca, asa ca doar clientul poate propune agenda schimbarii.

4. Clean Language - Limbajul curat

Limbajul curat este o tehnica de chestionare care face in asa fel incat clientul sa descopere si sa dezvolte propriile simboluri si metafore fara contaminarea si distorsionarea peisajului metaforelor prin modul in care sunt puse intrebarile.

Limbajul curat este centrat pe rezultate, accentuand faptul ca fiecare client este determinat sa-si stabileasca propriile scopuri.

Limbajul curat presupune intrebari simple si puternice care se folosesc pentru a obtine informatii, a clarifica rezultate si a identifica ce trebuie sa se intample pentru ca fiecare client sa obtina schimbarile pe care si le doreste in viata sa.

5. Modelul META

Modelul META este un instrument care permite intelegerea mai profunda a ceea ce spun oamenii si poate fi folosit in coaching pentru:

  • clarificarea informatiilor omise (informatii importante sunt lasate deoparte, fapt ce limiteaza gandirea si actiunea), generalizate (un exemplu este luat ca reprezentativ pentru o anumita clasa intr-un mod in care ingusteaza posibilitatile)sau distorsionate (informatia este modificata intr-un mod care limiteaza alegerile) prezentate de client
  • modificarea reprezentarii lingvistice interne „modelul unei persoane despre lume” prin identificarea tiparelor lingvistice si largirea hartii posibilitatilor
  • folosirea cuvintelor ca ancore pentru experienta clientului
  • identificarea limitelor reprezentarii lingvistice

6. Modelul MILTON

Modelul MILTON este un mod excelent de a comunica cu un client pe multiple nivele de constiinta. Pe un nivel, modelul Milton este foarte vag, insa directioneaza clientul catre un set de alegeri ale inconstietului sau, prin care clientul poate ajunge la multiple intelesuri constiente si inconstiente.

Potentialitatile si predispozitiile omenesti sunt ata de complexe incat este de-a dreptul hazardat sa presupunem ca este posibil pentru cineva sa stie dinainte care este cea mai creativa abordare pentru altcineva a noutatilor, care ne asalteaza in permanenta. Este o adevarata greseala sa impunemk perceptii si solutii vechi in circumstantele unei vieti aflate in continua miscare - Milton Erickson

7. Backtraking

Backtraking este procesul de revedere, de sumarizare sau recapitulare in aceeasi ordine a elementelor cheie ivite pe parcursul dialogului cu clientul.

8. Feedback-ul

Feedback-ul este setul de mecanisme care te lasa sa stii daca te indrepti in directia dorita sau nu. Este ceea ce oferim cand ne spunem opiniile sau evaluam comportamentul sau performantele unei persoane. Este orice comunicare care ii da persoanei informatii despre modul in care o percepem si despre ce impact are comportamentul sau asupra noastra.

Feedback-ul este o forma de recunoastere care ii poate motiva pe oameni. Este ceva ce arata clientilor de coaching ca intotdeauna coach-ului ii pasa suficient de mult de ei pentru a le spune adevarul, ca are suficienta incredere in capacitatea lor de a  accepta adevarul si in dorinta lor de a se dezvolta, de a devein mai buni in ceea ce fac si isi propun.

Capacitatea de a oferi feedback constructiv este cruciala in procesul de coaching.

9. Feed-forward - inapoi in viitor

Feed-forward descrie un effect interesant si usor diferit pentru anumite tipuri de feedback. El vine din capacitatea noastra de a anticipa viitorul si apare atunci cand efectul anticipat din viitor declanseaza cauza in present, lucru care altfel nu s-ar fi intamplat.

De exemplu, atunci cand te-ai asteptat sa esuezi la un lucru, deseori asa s-a si intamplat, iar pe de alta parte, atunci cand te astepti sa reusesti, energia si optimismul te ajuta  in realizarea a ceea ce-ti doresti. Nimic nu are mai mult success decat succesul!

10. Activarea resurselor clientului

Resursele poate fi definit practice ca orice poate ajuta clientul pentru a atinge starea dorita sau sa transforme o stare problema. Exista diferite tipuri de resurse: sprijin din mediul exterior, comportamente-cheie sau actiuni, stari interne, capacitate, convingeri si valori, un simt puternic al identitatii, o constientizare spiritual.

Resursele pot proven din:

  • EU - accesarea experientei si istoriei personale
  • ALTCINEVA - modelarea comportamentului si proceselor de gandire ale altor persoane
  • CA SI CUM prin imaginative si actiune “ca si cum”

11. Ecologia

Ecologia a fost definita ca fiind studiul interrelatiilor si interdependentelor intre organism precum si intre organism si mediul inconjurator.

Ecologia personala reflecta gradul de armonizare al elementelor sistemului unei persoane si al sistemelor din care face parte persoana respective si se refera la constientizarea consecintelor unei schimbari la nivel personal si relational.

Verificarea ecologiei implica constientizarea intentiei positive a comportamentului actual, a scopului sau a beneficiilor secundare ce pot surveni in urma acestui comportament.

12. Future pacing

Future pacing este trairea unei situatii in avans si poate fi considerat un test pentru verificarea eficientei tehnicii aplicate, este o repetitive mentala, un antrenament.

Pregatirea mental si practica constituie un tipar regasit la toti performerii de nivel inalt, in care repetitiile mentale sunt exercitii practice pentru imaginative si avand in vedere ca mintea si corpul formeaza impreuna ca un sistem, pregatesc corpul pentru situatia reala.

13. Ancorare

O ancora poate fi orice duce la accesarea unei stari emotionale si fiind atat de evidente si raspandite ajungem sa nu le mai observam. In procesul de coaching ancoram resursele si starile positive care sa conduca clientul la ceea ce-si doreste.

14. Tehnici specifice NLP

  • folosirea pozitiilor perceptuale
  • folosirea sistemelor de reprezentare si a submodalitatilor
  • calibrarea
  • auditul convingerilor
  • creearea semnalelor
  • linia timpului
  • accesarea resurselor interne


Comentarii 

 
+1 # Radu Sofran 14-07-2011 16:09
“Au fost 15 minute de relaxare...”

“Prin comunicarea pe care am avut-o am simtit momentul de relaxare. Acum stiu ca se cheama coaching. Comunicarea intre doua sau mai multe persoane, este foarte benefica pentru fiecare dintre noi.

Astfel putem sa trecem peste stres, oboseala si de multe ori ne face sa fim mai relaxati. Au fost 15 minute de relaxare, de discutii deschise, de usurare a tuturor problemelor cotidiene cu care ne confruntam. Va multumesc cu stima.” - 27 Iunie, 2011

Radu Sofran
 
 
+1 # Roxana Badea 14-07-2011 16:10
“Un profesionist dedicat...”

“Loredana este atat un om minunat, cat si un profesionist dedicat. Prezenta sa intr-un grup inseamna un plus de energie pozitiva, deschidere si zambete autentice.

O simpla conversatie cu ea (fie si telefonica) iti poate schimba starea de spirit, determinandu-te sa fii motivat, gata de actiune (afirm aceste lucruri din experienta proprie).” - 4 Iunie, 2011

Badea Roxana
ASTERI PSI CONSULTING S.R.L
 
 
+1 # Dana Mardare 14-07-2011 16:11
“Un real castig pentru toti clientii...”

“Am venit la aceasta expozitie din curiozitate pentru pietre si corp. Plec mai castigata pentru mine suflet si trup. Sesiunea de coaching cu Loredana a fost o experienta excelenta ce se poate relua. In primul rand in folosul meu (acum fiind putin egoista).

Loredana are calitati excelente de empatie, ascultator activ si indrumator. Un real castig pentru toi clientii. Multumesc.” - 27 Iunie, 2011

Dana Mardare